Vässa SEO-strategin med Topic clusters och Pillar pages

18 februari, 2019

Hur vi söker på nätet har förändrats mycket över de senaste åren. Vi ser en tydlig trend i att sökfrågorna blir allt längre och mer komplexa. En bidragande faktor är såklart Voice search, som gjort att våra sökningar rört sig från enskilda sökord staplade efter varandra, till att likna ett samtal med en kompis. En kompis du kallar Siri, Alexa eller Cortana.

Nya sökbeteenden kräver nya modeller

I takt med att vårt sökbeteende utvecklas, förfinar också Google sina algoritmer. Sökmotorns spindlar som tidigare varit drillade till att matcha sökningen med specifika nyckelord har över de senaste åren fått en tuffare uppgift att lösa – att tolka intentionen med sökningen. En uppgift de fixar genom att känna igen semantiska sökord eller fraser relaterade till liknande frågor.

Frågan som återstår är bara, har din SEO-strategi hängt med på resan?

Tänk dig hur en sajt brukar vara uppbyggd. Ser du den framför dig? En startsida, några statiska sidor och en blogg. Den sistnämnda är vanligtvis platsen för löpande sökordsoptimering. Det är här du fyller på med nytt innehåll för att täcka in alla relevanta sökord och long-tail varianterna av dem.

En utmaningen med det traditionella sättet att optimera sajten på är att det snart blir väldigt många inlägg. Efter ett tag blir det svårt att bibehålla överblicken, och ha koll på vad som redan finns på sajten. Risken på sikt är därför att dina besökare upplever sajten som repetitiv och ostrukturerad.  Det är här Topic clusters kommer in som en alternativ lösning för sajter med mycket innehåll.

Vad är Topic clusters, och hur funkar det?

Topic cluster model är en strategi framtagen av HubSpot, som hjälper dig fokusera på ämnen framför att stirra dig blind på enskilda sökord. I syfte att förbättra din sajts informationsarkitektur och klättra i ranking. Grundtanken är att innehållet struktureras utifrån de ämnen som är centrala för ditt företag, dina tjänster och dina kunder.

En ämnesgrupp kallas i HubSpots vokabulär för Topic cluster, och består av tre delar – Pillar content, Cluster Content och Hyperlinks. Pillar content, eller Pillar page, är den sida som täcker in alla aspekter av ett ämne på en övergripande nivå. Det är denna sida du vill leda besökaren till, och som konverteringen är tänkt att ske på. Dina pillar pages bör ligga högt upp i strukturen, för att maximera den organiska trafiken.

When considering whether something should be called a pillar page or not, ask yourself this: Would this page answer every question the reader who searched X keyword had, AND is it broad enough to be an umbrella for 20-30 posts? – HubSpot

Från varje pillar page sker internlänkningar till relaterade sidor med högkvalitativt innehåll, som gräver djupare i en specifik del av ämnet. Dessa kallas för cluster pages och har som uppgift att täcka in ett underliggande sökord, eller en long tail-version av sökordet.

Sista byggstenen är hyperlinks, alltså länkningen mellan ämnets pillar page och relaterade cluster pages. Internlänkningen har som funktion att hålla samman klustret och signalera till Google att det finns en semantisk relation mellan sidorna. Det innebär också att när en av sidorna i klustret klättrar i rankning, kommer de relaterade sidorna inom samma content cluster att hänga med.

Strategin som helhet går alltså ut på att underlätta för Googles spindlar att se kopplingen mellan olika sidor på din sajt. Och ännu viktigare, att visa att du som avsändare har hög auktoritet inom ämnet som därför förtjänar en topposition vid relaterade sökningar.

 

Vill du läsa fler inlägg som detta?

Prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev, så lovar vi att leverera dem direkt till din inbox.

Vi hjälper gärna till med att vässa din SEO-strategi, varmt välkommen att kontakta oss.
Sara Harlin
Digital Strategist
+46 40 631 62 19
sara.harlin@navigator.se
Hör av dig om du är intresserad av en SEO-strategi.
Leif Lindau
Managing Partner
+46 40 631 62 22
leif.lindau@navigator.se

Relaterade inlägg

Vad är ToFu, MoFu & BoFu?

28 mar, 2019

Många är förvirrade kring betydelsen av ToFu, MoFu och BoFu. De låter som tre vegetariska alternativ i livsmedelsbutiken, men har såklart en helt annan betydelse. I alla fall inom marknadsföring. Förkortningarna representerar de olika faserna av köpresan; toppen, mitten och botten av säljtratten. Eller Top of the Funnel, Middle of the Funnel och Bottom of the Funnel. I det här inlägget tittar vi närmare på varför de är viktiga att känna till, och vilken typ av innehåll som krävs i respektive fas för att maximera konverteringen.

Läs hela

HubSpot – komplett verktygsglåda för inbound marketing

27 feb, 2019

Maktförskjutningen inom marknadsföring är i princip fullbordad. Idag är det köparna som själva bestämmer vilken information de vill ta del av, och de blir allt mer skeptiska till annonsering och andra metoder som avbryter mediekonsumtionen. För de företag som fortsatt vill nå ut med sina budskap (och vem vill inte det?) gäller det att börja skapa innehåll som potentiella kunder faktiskt vill ha. Inbound marketing är modern marknadsföring som fungerar, och HubSpot är en komplett verktygslåda med allt du behöver för att effektivt kommunicera och sälja till dina kunder.

Läs hela

B2B i sociala medier – kanaler att ha koll på 2022

14 mar, 2022

Facebook, LinkedIn och Instagram är klassiska trotjänare när det kommer till B2B-kommunikation i sociala medier, men vad finns det för andra intressanta kanaler? Vi har undersökt uppstickarna som du borde titta närmare på 2022.

Läs hela